Succesvol leiderschap: de hoogste tijd voor een nieuw verhaal.

Diepgeworteld oud denken

Oud management denken. Nog van de vorige eeuw. Het zit nog steeds diepgeworteld in legio organisaties. Organisaties zijn er groot mee geworden, succesvol. En juist dat maakt het zo lastig om dat oude denken los te laten.

 

Ik geef je wat voorbeelden van dat diepgewortelde oude denken. Hoogstwaarschijnlijk herken je hier een flink deel van.

  • Mensen zijn ons belangrijkste kapitaal;
  • Alle neuzen moeten dezelfde kant op;
  • Mensen hebben controle nodig anders lopen ze de kantjes ervan af;
  • Als het je niet bevalt... voor jou 10 anderen;
  • We hebben meer handjes nodig; 

Heb jij al eens aan een 0,3 mens leiding gegeven? Hoe dan??
Deze voorbeelden geven aan hoe in het management denken van de vorige eeuw mensen werden versimpeld naar een activiteit die te managen was. Mensen konden vertaald worden naar een simpel excel sheet. En zo kon je een team van 16,3 FTE (?) managen. En kon je daar allerlei KPI's en berekeningen op loslaten. 

 

Gelukkig begrijpen we steeds beter dat de mens te complex en te uniek is om op een hoop te gooien. Privé weten we dat natuurlijk allang, op kantoor hingen we die kennis echter 's ochtends bij binnenkomst samen met onze jassen aan de kapstok. 

 

Ondertussen zit die oude mindset nog steeds in onze bedrijven en daar kunnen we flink last van hebben en krijgen. Denk maar eens aan dat oude 'voor jou 10 anderen' denken, alsof iedereen een gelijke bijdrage levert. En alsof er geen nijpend medewerkerstekort is. Conceptueel weten we dat deze manier van denken gewoon niet klopt. Maar ons gedrag... tsja, dat is een andere. En zo kan het gebeuren dat die oude mindset ons nog steeds in de weg zit. Waardoor we goede medewerkers simpelweg verliezen. En dat terwijl er echt geen 10 nieuwe anderen op de stoep staan..

 

Het is echt de hoogste tijd voor een nieuw verhaal.

Een manier van leidinggeven die past bij de huidige tijdgeest, waarbij medewerkers in hun waarde worden gezien en worden begeleid om zich te ontwikkelen. Om te leren en te groeien in hun kwaliteiten.

 

En als je dat op de goede manier doet? Ja dan krijg je het voor elkaar dat de medewerkers bereid zijn om hun talenten actief in te zetten ten gunste van de organisatie doelstellingen.  En dan krijg je het ook voor elkaar dat je het verloop van de medewerkers in gunstige zin kunt beïnvloeden. 

 

Als je van dat oude mindset denken in je organisatie tegenkomt, of bij jezelf. Ik zeg: stop ermee en kies bewust voor een nieuw verhaal. Jij en je medewerkers zijn het waard!!

 

Wil je dat ik je help om (nog) succesvoller te worden?

Laten we dan een gratis sparringsessie inplannen waarin ik jou - specifiek op je persoonlijke situatie - een aantal strategieën geef die je direct in de praktijk kunt toepassen.