Lastig gesprek voor de boeg? 5 tips.

Iedere ondernemer krijgt ermee te maken.

Een lastig en moeilijk gesprek met een van de medewerkers.

De medewerker in kwestie doet z'n werk niet goed, je bent niet tevreden over zijn gedrag, andere collega's klagen over hem. Noem maar op.

 

Je ziet er tegenop, je stelt uit in de hoop dat het beter wordt, je hoopt dat mensen het onderling oplossen...

De laatste keer dat je zo'n gesprek moest voeren ging ook al niet zo lekker...

Tja, en dan kun je niet meer langer uitstellen.

Het is tijd voor het gesprek.

 

Met dit artikel geef ik je 5 tips waarmee je jouw gesprekken substantieel verbetert.

 

Tip 1: Zorg dat het niet te groot wordt
Daar heb je voor dit gesprek niets aan. Dat snap ik. Maar voor je volgende gesprekken wel. We hebben de neiging om veel te lang te wachten voordat we een probleem tackelen. Dat komt ook wel deels door het systeem van functioneringsgesprekken. 1 of met een beetje mazzel 2 keer per jaar een gesprek met je medewerker.

Het gesprek waarbij je - in geval van de niet goed presterende medewerker - al weken lang punten aan het verzamelen bent. Dan komt alles er in 1 keer uit en dat is echt (te) veel voor degene die aan de andere kant aan de tafel zit. Het is veel beter en ook eerlijker voor de ander, om regelmatig om tafel te gaan. Dan kun je gericht feedback geven en kan die ander met je tips in de praktijk aan de slag.

Als je opstapelt, hoe kan die ander dan ondertussen verbeteren?

 

Tip 2: Maak van een feit een mening

Begin eens met 'ik vind dat jij ....' in plaats van 'jij bent....'

Door er een mening van te maken in plaats van een feit, ben je een stuk minder aanvallend. Het is belangrijk dat de ander jouw boodschap hoort en er wat mee kan doen. Je doel van het gesprek is toch dat de ander zich gaat verbeteren?

Als iemand zich echter aangevallen voelt, dan schiet hij ofwel in de tegenaanval, gaat in de verdediging of hij doet niets in de hoop dat het snel voorbij is (Fight, flight, freeze). 

Het is overigens goed om jouw mening met voorbeelden en feiten te onderbouwen. Dat dan weer wel.

 

Tip 3: Wees vanaf het begin duidelijk

Ga niet om de pot heen draaien, wees duidelijk en 'to the point'.

Het is geen gezellig gesprek en dat hoeft het ook niet te worden.

Hiermee bedoel ik niet dat het een vijandig gesprek moet worden, helemaal niet.

Duidelijk, open, vriendelijk en eerlijk. Dat zijn de beste handvatten die je kunt hebben.

 

Tip 4: Zorg dat je goed in je eigen vel zit.

Heb je net een stress moment, heb je het druk en ben je gehaast? 

Ga dan vooral het gesprek niet aan.

De kans dat je dan zelf in de 'modus van fight' terecht komt is zo ontzettend groot en echt, die modus is een garantie voor een teleurstellende uitkomst.

Als je in de 'fight modus' terechtkomt dan gebeurt er iets met je lichaam. Die maakt zich klaar voor gevecht: je maakt adrenaline aan, je krijgt tunnelvisie (focus), je kunt minder goed luisteren.

Kun je je voorstellen wat voor soort gesprek dit wordt? En zoals ik net al uitlegde, aanval roept aanval, verdediging of verstijven op. 

Dus ja gesprek NIET uitstellen, maar WEL op basis van goed in je vel zitten.

 

Tip 5: Luisteren!

Zorg ervoor dat je tijdens dit gesprek niet alleen jouw kant belicht, geef ook ruimte aan de ander.

Dwing jezelf om goed te luisteren en open vragen te stellen. 

Wees nu eens oprecht nieuwsgierig naar waarom de ander doet wat hij doet. Wellicht is er iets heel anders aan de hand, waarmee je hem kunt helpen. Door naar de grondoorzaak te gaan kun je veel beter oplossen dan alleen aan symptoom bestrijding .. dan zit je volgende keer weer om de tafel!

Luisteren lijkt soms zonde van de tijd als je nog zoveel andere zaken op je bordje hebt. Luisteren is echter echt een versneller voor de volgende keer.

 

Er zijn natuurlijk nog veel meer tips, maar dit zijn wat mij betreft de belangrijkste. Wat vind jij?

 

Voor de leesbaarheid van dit artikel heb ik het over 'hij en hem' gehad, er had hier ook 'zij en haar' kunnen staan :-).

 

Dit is een artikel van Impact-Helden, Esther Loorbach.
Veel succes met het toepassen van deze tips. Ik ben erg benieuwd naar jouw praktijkvoorbeelden en/of andere tips die je hebt. Super als je die wilt delen.

Met meer dan 20 jaar senior leidinggevende ervaring en veel kennis op gebied van strategie en leiderschap, help ik ondernemers meer tijd te krijgen om te doen wat ze echt leuk vinden: ondernemen!

Heb je interesse in een gratis sessie zodat ik je nog meer waardevolle tips kan geven, specifiek voor jouw persoonlijke situatie?

Ik plan graag een gesprek met je in.

 

Ik ben te bereiken op +31 6 24288333 en via estherloorbach@impact-helden.nl

Contact: +31 6 24288333 | estherloorbach@impact-helden.nl | Adres: Oostvoornestraat 8, 2729 DC Zoetermeer