Gelukkig zijn doe je maar in je eigen tijd!

Hoor je die uitspraak nog wel eens? 

Of bemerk je zelf die gedachte nog wel eens?

Of 'verdenk' je jouw leidinggevende ervan?

 

Functies als Happiness Officer schieten als paddenstoelen uit de grond. Mooi beroep lijkt me trouwens. En we zien steeds meer het belang van gelukkige medewerkers in. Gelukkige medewerkers leveren immers gelukkige klanten op. 

Gelukkig maar.

 

De wat meer traditionele sectoren vinden het lastig, die focus op gelukkig zijn. Is de organisatie en de manager daar nu verantwoordelijk voor? En modernere bedrijven schieten soms wat door, gelukkig zijn wordt een doel op zich. 

 

Het lijkt overduidelijk dat gelukkig zijn primair de verantwoordelijkheid is van de medewerker. Organisaties kunnen hier echter op een slimme manier aan bijdragen. En als ze dat niet doen, dan zal de naar geluk strevende medewerker vanzelf weggaan. Toch?

 

Wat is geluk? En kun je daar echt zelf verantwoordelijk voor zijn. Het is makkelijk praten als je gezond bent en fijne relaties hebt... Of?

 

Volgens Martin Seligman, de grondlegger van Positieve Psychologie, kun je gelukkig zijn leren. Geluk is maakbaar, los van gezondheid, geld en/of liefde.

Hij leert dat er 3 'levels van geluk te onderscheiden zijn:

 

Level 1: Plezier

Plezier levert een positieve emotie op. Leuke dingen doen, zoveel mogelijk genieten. In organisaties wordt dit vertaald naar 'uitjes', bitterballen op vrijdag, taart, competities, noem maar op.

 

Het lastige is dat het goed kunnen genieten van die pleziertjes erfelijk is. De een ervaart bijvoorbeeld een hoger geluksgevoel van een achtbaan dan een ander.

Daarnaast went het effect van die positieve emotie heel snel en heb je steeds meer pleziertjes nodig om hetzelfde geluksgevoel te krijgen. Een soort rupsje nooit genoeg effect.

Een ander vervelend bijeffect is, wanneer een pleziertje te veel op dezelfde manier herhaald wordt, dat mensen het als een gewoonte gaan ervaren. Als een verworven recht. Vergeet je dan een keer bitterballen op vrijdag, dan heb je nog gedoe ook.

 

Mijn tip voor level 1:

Als je het middel plezier inzet in je organisatie, zorg dan voor afwisseling en verrassingselementen!

 

Level 2: Voldoening

Dit stadium is heel interessant, zowel voor medewerkers als organisaties.

Seligman stelt dat als je jouw talenten (sterktes waar je van nature goed in bent) goed kent en ze bewust inzet in je werk, je privé en je relaties, dit de sleutel is tot voldoening. Voldoening is niet het kortstondige 'gieren en brullen van het lachen' van level 1, het levert langdurig welbevinden op. 

 

Een bijkomstig voordeel van het actief inzetten van je talenten is dat je als persoon groeit, beter wordt, meer energie krijgt en je in een positieve spiraal terecht komt. Stel je eens voor dat alle medewerkers hun natuurlijke sterktes bewust inzetten, wat een positieve bijdrage aan de organisatie doelstellingen!

Hier is voor organisaties en managers nog zoveel winst te behalen. 

En tegelijkertijd zo interessant voor de medewerker zelf. Juist die (potentiële) voldoening maakt het zo belangrijk om ook zelf op zoek te gaan naar je talenten. En niet eventjes een testje hier of daar, nee echt inhoudelijk investeren in jezelf. 

 

Mijn tip voor level 2:

Geluk in de vorm van voldoening in werk is een absolute win-win, zie het dan ook als een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

 

Level 3: Betekenisvolle voldoening

Tot slot het level betekenisvolle voldoening. In dit level zet je jouw talenten uit level 2 in voor iets dat groter is dan jezelf. 

Voor veel commerciële bedrijven is het lastig om die betekenisvolle voldoening werkelijk inhoud te geven. Vaak blijft het bij een stuk 'marketing'. Privé echter zijn er legio mogelijkheden, denk maar aan het moeder/vaderschap of vrijwilligerswerk dat echt bij je talenten past. Deze vorm van geluk is nog duurzamer dan het geluk van level 2.

 

Mijn tip voor level 3:

Wees niet gekunsteld in lege beloftes over betekenisvolle voldoening, medewerkers prikken daar zo doorheen.

 

De boodschap van Seligman is alweer dik 10 jaar oud...

Oud nieuws dan?

Kijkende naar de winst die nog te behalen is in level 2 zeg ik: nee. 

Het is en blijft de hoogste tijd om in deze snel veranderende en digitaliserende wereld in te zetten op de toegevoegde waarde van mensen.  

Ik wens een ieder heel veel werkvoldoening toe.

 

 

Dit is een artikel van Multi-Win.

Mijn naam is Esther Loorbach- de Jonge. Ik werk als strategisch adviseur & sparringpartner en leiderschap ontwikkelaar voor organisaties waar veel moet worden veranderd.

Met meer dan 20 jaar senior leidinggevende ervaring en veel kennis op het gebied van strategie, verandermanagement en leiderschap, help ik organisaties een positief resultaat te realiseren.

 

 

Veel succes met het in praktijk brengen van 'level 2 werkvoldoening'. Je kunt bij vragen altijd vrijblijvend contact met me opnemen. Heb je interesse in een vrijblijvend ‘quick scan’ gesprek om te bespreken hoe ik je kan ondersteunen? Ik plan graag een gesprek met je in. Ik ben te bereiken op +31624288333 en estherloorbach@multi-win.nl